Hamis volt az ukrajnai orosz áldozatok számáról szóló hír



Az amerikai Forbes és több nyugati médium is hamis hírt közölt az Ukrajnában elesett orosz katonák számáról, mivel nem ellenőrizték annak forrását – írja az RT orosz globális televízió részletes, a hamisítást leleplező cikkében.

Paul Roderick Gregory szerdán írt a Forbes-on egy orosz internetes portált, a Gyelovaja Zsiznyt („Üzleti élet”) idézve a Kelet-Ukrajnában életét vesztett vagy megsebesült orosz katonák „hivatalos” számáról. Az orosz szöveg nem közölt forrást a „tényre”. A brit Independent az ismeretlen portált szerdán már „mértékadónak” nevezte.

A magyar sajtó nagy része is azonnal átvette az angolszász sajtóban megjelenteket. Az MNO-nak Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő már akkor azt mondta: a világ titkosszolgálatai jelenleg egyetlen forrást fogadnak el hitelesnek, és az a Reuters hírügynökség, így a Forbes és az általa idézett források esetén is felmerülnek kétségek.

Később a Bloomberg hírügynökség egyik újságírója rájött arra, hogy a Gyelovja Zsizny jelentést fabrikálták, megkérdőjelezte annak URL-jét (Bs-life.ru) és bemutatta, hogy az „Ukrajnában” szót nem „v Ukrajne”-ként, hanem hibásan „na Ukrajne”-nek írta a forrás. A honlapnak kapcsolati adatokat mutató része sincs. Amikor az RT megpróbálta a kiadványt felhívni a neten elérhető telefonszámok alapján, senki nem vette fel a telefont.

forrás: mno.hu