Ismét nácik által elrabolt műkincsre bukkantak



A Cornelius Gurlitt műgyűjteményét vizsgáló német szakértői csoport ezúttal egy Adolph von Menzel rajzról állapította meg, hogy jogtalanul vették el egykori tulajdonosától a náci uralom idején.

arany1_nacik

A hofgasteini templomot ábrázoló rajz egykor egy hamburgi zsidó származású gyűjtő, Albert Martin Wolffson gyűjteményének része volt. A képet Wollfson lánya,Elsa Cohen adta el Cornelius Gurlitt apjának, Adolf Hitler kedvenc műkereskedőjének, 1938 végén. A Hildebrand Gurlitt feljegyzései között szereplő vételi ár viszont jóval alulmarad a Menzel-rajzok korabeli értékén – közölte szerdán a szakértőcsoport Berlinben.

A testület szerint feltételezhető, hogy a Cohen-család üldöztetése miatt volt kénytelen ily módon megválni a műkincstől, a pénzt valószínűleg arra fordították, hogy a náci Németországból az Egyesült Államokba távozzanak. A Cohen család fia 1939 januárjában, Elsa Cohen 1940 augusztusában menekült el Németországból. Németországhoz egyelőre nem érkezett kérés a rajz visszaszolgáltatásáról.

A rajz egy-egy Pissarro-, Matisse-, Liebermann- és Spitzweg-festmény után az ötödik olyan műalkotás Cornelius Gurlitt német műgyűjtő kollekciójából, amelyről kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy náci kisajátításból származik. További 500 művet vizsgálnak még hasonló okok miatt a szakértők.

A tavaly májusban elhunyt müncheni műgyűjtő, Cornelius Gurlitt müncheni házában három éve 1280, legalább részben kétes eredetű műalkotásra bukkantak a hatóságok, két évvel később pedig további 238 műkincset találtak a remeteként élő férfi salzburgi házában.

Végrendeletében Cornelius Gurlitt a berni (Svájc) Szépművészeti Múzeumra hagyta több száz, egyes becslések szerint akár egymilliárd eurót is érő műgyűjteményét, és a múzeum hosszas mérleges után elfogadta a hagyatékot, beleegyezve abba, hogy a kétes eredetű darabok mindaddig Németországban maradjanak, amíg nem tisztázzák megnyugtatóan tulajdonjogukat.

mti