Kik csinálnak propagandát Kárpátalján?



A 444.hu cikke szerint „Jobbik-közeli putyinista híroldal” vagyunk, amely „ukránellenes uszításban és orosz álhírekben utazik”, továbbá „az itt élő nemzetiségeket hergeli egymás ellen”. Ennek kapcsán fontosnak tartunk párt dolgot tisztázni.

propaganda

A KárpátHír alig több mint egyéves fennállása óta folyamatos támadások kereszttüzében áll. Megszoktuk, hogy ha ATO-közleményeket jelentetünk meg, ukránbérencek leszünk, ha pedig a DNR-ét, akkor orosz agitátorok. Egy olvasónk nemrég felháborodottan kérte számon tőlünk, hogy miért számolunk be a „hazaáruló”, MSZP-s Mesterházy Attila állásfoglalásáról, másokat a „szélsőjobboldali” Szávay István parlamenti felszólalásai zavarnak, de vannak szép számmal, akiket a Fidesz-listán EP-képviselői helyhez jutott Bocskor Andrea megszólalásai irritálnak. Egyedül az LMP miatt nem kaptunk még panaszkodó levelet, pedig ilyen alapon lehetnénk „antikapitalista zöldbérenc” portál is, hiszen az ő kárpátaljai illetékességű megnyilvánulásaiknak is rendre teret adunk.

A fenti vádaskodók közül a legkitartóbbak (és egyben leghiteltelenebbek) a minket „oroszpártisággal” vádoló Fidesz-közeli, KMKSZ-es újságírók. Ők rendszerint akkor lesznek különösen aktívak a közösségi felületeken, ha egy-egy Brenzovics Lászlót érzékenyen érintő témát vetünk fel, mint tettük azt tavaly októberben a külföldi munkavállalók megadóztatása kapcsán, vagy egy hete a Grojszman-kormány megalakulásakor. Ilyen esetben a normális eljárás a kifogásolt tények és információk nyilvános cáfolata lenne, a KMKSZ-es médiamunkások ehelyett előszeretettel szitkozódnak a Facebookon, fenyegetnek feljelentéssel, börtönnel. Legutóbb egészen a magyarországi 444.hu portálhoz futottak, bízva abban, hogy a liberális portál megérzi az „orosz propaganda” leleplezése körüli vérszagot.

Múlt héten Szily László 444-es újságíró meg is keresett minket, mi pedig készséggel válaszoltunk kérdéseire. Ma megjelent az ominózus cikk, amely szerint „Jobbik-közeli putyinista híroldal” vagyunk, és „ukránellenes uszításban és orosz álhírekben utazik”, továbbá „az itt élő nemzetiségeket hergeli egymás ellen”. Ennek kapcsán fontosnak tartunk tisztázni pár dolgot. Kezdjük azzal, ami igaz a cikkben.

  • A portál domainja feletti tulajdonjogot 2016 februárjában valóban átvette a magyarországi Magyar Szív – Magyar Szó Alapítvány. Hogy a civil szervezet tagjainak milyen a politikai hovatartozása, az minket nem érdekel egészen addig, amíg a portál szerkesztésébe nem szólnak bele. Aki ismeri a kárpátaljai sajtóviszonyokat, az tisztában van vele, hogy minden támogatást meg kell becsülni, különösen, ha az adott sajtótermék, mint mi, rendre nulla forint támogatást kap a magyarországi pályázatokon. Hátrányos megkülönböztetésünk különösen annak fényében visszás, hogy közel tízezer napi egyedi olvasóval Kárpátalja egyik legolvasottabb portálja vagyunk, szemben a magyar állami forrásokkal kitömött, valóban kormánypropagandát folytató Kárpátalja.ma-val vagy említhetnénk a Kárpátalja hetilapot is.
  • Az impresszumunkban szereplő nevek valóban írói álnevek, ez egyébként régóta bevett szokás, néha a bennünket névtelenséggel vádoló újságírók is élnek vele. Amíg Ukrajna egy olyan ország, ahol büntetlenül lehet az embereket szabad véleménynyilvánításuk miatt zaklatni, munkahelyükről elbocsátani, szélsőséges esetben meggyilkolni – addig ez így is fog maradni.

És most nézzük, hogy mik azok az állítások, amelyekből egy szó sem igaz.

  • Nem fejtünk ki orosz propagandát. Beszámolunk mindkét ellenérdekelt oldal releváns híreiről. Az igazi propagandát azok gyakorolják, akik csak és kizárólag ukrán nézőpontú cikkeket engednek megjelentetni, függetlenül azok elfogultságától vagy valóságtartalmától.
  • Nem közlünk le álhíreket. Ha nagy ritkán előfordul, hogy egy általunk is leközölt cikk forrása megdől, külön cikkben hívjuk fel a figyelmet a tévesztésre, olvasóink bocsánatát kérve. A sajtóetikának ez a része a minket lejáratni próbálók számára ismeretlen.
  • A leghatározottabban visszautasítjuk azokat a vádakat, hogy itt élő nemzetiségeket hergelnénk egymás ellen. Sem eddig, sem a jövőben nem fogunk teret adni uszító hangvételű cikkeknek.

Végezetül annyit szeretnénk tanácsolni minden véresszájú kommentelőnek és feljelentőnek, hogy mielőtt másokat propagandával vádol, nézzen mélyen magába. A 444 sajtómunkatársainak pedig azt, hogy amikor „hisztériakeltő álhíreket” gyűjt össze, nézzék meg, hogy nincs-e köztük olyan, amelyről esetleg a minket bemószerolni próbálók is beszámoltak. Például a kárpátaljai magyarok aránytalan besorozásáról szóló írás, amelyhez a bizonyító erejű táblázatot a KMKSZ által üzemeltett Karpatskij Objektivtől vettük át. Az eredeti cikket azóta törölték, de a Google archívjának köszönhetően itt megtekinthető.

Kovács Emil