Az ukrán parlament nem európainak minősítette az orosz tv- és rádióműsorokat



Az ukrán parlament törvénymódosítást fogadott el kedden, amelyben nem európainak minősítette az orosz megrendelésre készített, illetve orosz gyártású tévé- és rádióműsorokat, kizárva így gyakorlatilag annak lehetőségét, hogy azok adásba kerüljenek az országban.

parlament

A módosítás értelmében – amelyet a 450 fős kijevi törvényhozás 229 tagja szavazott meg – heti bontásban legalább 50 százalékot kell kitenniük az ukrán gyártású műsoroknak, s az ukránt is beleszámítva 70 százalékban határozták meg az európai, amerikai és kanadai gyártású műsorok együttes arányát.

Európai készítésű műsornak a jogszabály szövege szerint az számít, amelyet olyan jogi személy vagy személyek készítettek, amelyek a határokon átnyúló televíziózásról szóló európai egyezményt ratifikáló államok valamelyikében vannak bejegyezve. Amennyiben viszont az adott műsor megrendelői, illetve készítői között van akár egy jogi személy is, amely az ukrán parlament által agresszornak minősített Oroszországban van bejegyezve, a műsor nem minősülhet európai vagy ukrán gyártásúnak.

Az ukrán parlament tavaly januárban fogadott el nyilatkozatot, amelyben Oroszországot agresszor államnak, a kelet-ukrajnai felkelőket pedig terrorszervezeteknek minősítette.

Ukrajnában a Krím félsziget két évvel ezelőtti orosz elcsatolása, valamint a kelet-ukrajnai fegyveres konfliktus kirobbanása után sorra tiltották be az orosz tévécsatornák műsorának sugárzását.

A tavaly ősszel elfogadott szankciós listán zömében még csak politikai és hírműsorokat sugárzó orosz állami, illetve kereskedelmi tévék szerepeltek, mint például az állami egyes, a Rosszija 24, az RTR-Planeta, a Life News és a Russia Today. Mostanra összesen már csaknem ötven orosz televízió, köztük gyermek-, zenei, szórakoztató és ismeretterjesztő tematikájú tévécsatornák műsorának sugárzását tiltották meg az ukrajnai kábeltársaságoknak.

Petro Porosenko ukrán elnök 2015. szeptember 16-án írta alá azt a rendeletet, amellyel életbe léptette az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács (RNBO) határozatát “az Oroszország, illetve más, a Krím elfoglalásával és a Donyec-medencei agresszióval összefüggésbe hozható országok” magán- és jogi személyei elleni szankciók bevezetéséről. A listára 105 jogi és 388 magánszemély került fel, előbbiek között azok az orosz tévék, amelyek sugárzását az elsők között tiltották meg Ukrajnában

mti